Kernwaarden
In het kader van de strategische beleidsdiscussie werd de vaststelling van onze kernwaarden behandeld. Bestaande waarden zijn herzien of vernieuwd. Medewerkers omarmden met enthousiasme de vier kernwaarden “moed, openheid, ondernemend, samendoen”. In de komende jaren zetten we ons in om deze kernwaarden toe te passen en uit te stralen.
Innovatieve diensten
In 2023 werd door de afdeling ISM (Innovatie, Scholing, Methodiekontwikkeling) een aantal concrete innovatieve diensten en producten opgeleverd, zoals de cursus Nieuw evenwicht (ouderen met dementie), Blizz (levensloopspel voor jongeren) en het methodiekboek Pret met buren (doorbreken van eenzijdige netwerken door ontmoeting in wijken). Dit zijn enkele concrete voorbeelden van een indrukwekkende lijst van nieuwe aanpakken die vanuit de organisatie zijn ontwikkeld als antwoord op maatschappelijke vraagstukken en uitdagingen. Door externe ontwikkelingen zoals onder andere de IZA/GALA aanpak, gaan we ons meer richten op de vertaling van externe uitdagingen, samen met partners in de stad en regio. Ook hebben we geïnvesteerd in de verdere professionalisering van onze beroepskrachten met 20 gespecialiseerde trainingen op het terrein van welzijn en hulpverlening. Daarnaast zijn er eigen trainingen ontwikkeld zoals Hulpverlening na Seksueel Geweld en de Schuldenescape light. Onze werkmethodieken zijn herijkt en versterkt op alle werksoorten of nieuw ontwikkeld zoals voor de specialistische jeugdhulp.
Activiteiten en diensten 2023
Een korte terugblik op activiteiten en diensten in ons werkgebied.
Versterken van mensen in hun dagelijks leven
In 2023 bleef de samenstelling van de Cliëntenraad (CR) ongewijzigd met Joop Blenkers als voorzitter, Joost van Loon als penningmeester, en leden Ans van Houwelingen, Ilse Dekkers, en Mieke Goossens.
De Cliëntenraad (CR) hield twaalf bijeenkomsten, waaronder twee carrousels voor diepgaande presentaties en interacties. Vijfmaal overlegden de CR-leden na hun reguliere vergadering met de bestuurder over actuele ontwikkelingen. De vergaderingen werden verrijkt door de aanwezigheid van medewerkers en managers, wat zorgde voor wederzijdse kennismaking en versterkte banden. Dit gaf de CR een beter inzicht in het maatschappelijk werk bij Farent.
In april en november organiseerde de CR carrousels om zich te verdiepen in onderwerpen zoals het Crisis Interventie Team en Specialistische Jeugdhulp. In november bezochten de CR-leden teams op locatie in Oisterwijk, Vught en Sint-Michielsgestel.
Eind augustus bracht de CR advies uit over het Strategisch Plan 2024-2026. Belangrijke gespreksonderwerpen waren de evaluatie van het CR-jaarplan, klanttevredenheidsonderzoeken, cultuurverandering binnen de organisatie en de werving van nieuwe leden.